Powered By Blogger

Tuesday 5 July 2011

sungguh lama tidak mencoret di sini

Minggu lepas,pada 24 Jun 2011,4.50 pagi,Pak Unggal,adik kepada mak, telah menghembuskan nafas terakhir kerana cancer darah.Bertempat di HUKM,wad ICU tingkat 2.
Kali terakhir melihat Pak Unggal pada 23.6.2011. Genap 11 thn pembebasanku.Alhamdulillah,tp aku ralat kerana ianya trjadi .Tapi itu semua kuasa Allah swt.

Apa pun aku sempat berjumpa dgn arwah yg koma,sempat aku minta maaf lagi kerana aku beritau mungkin ini kali terakhir aku berjumpa dgn dia sebb kalau apa2 jadi aku tak akan balik ke BP(tempat yg dia minta utk disemadikan).
Dari KL aku dan KY balik ke Kmpar dan Manjung. Settle segala urusan kerja di Kmpar terus aku balik ke Mjg utk siapkan barang2 menuju ke Subang.utk menghadiri majlis tunang n kahwin sepupu.
Tp sebelum tu kena dptkan permintaan mak yg maukan 50 biji durian,Ingatkan dpt bawa durian tu ke Subang..tp Allah Maha Kuasa..
Malam tu aku dan Ky tidur di dlm Serena kami di kebun durian,setiap jam kami akan bersama menyuluh bawah pokok2 durian bagi mengutip durian yg luruh menimpa bumi bila sampai waktu.
Pengalaman pertama bagi diriku. Ky betul2 mengajar dan mau aku merasakan saat2 itu bersama dia.
Yalah kami br dpt merasa pengalaman mengutip durian bersama...dulu dgn lain org ekkk...
Begitu indah dlm keadaan mamai,suluh durian.dlm keadaan gelap aku tak leh cope dgn lokasi buah2 yg jatuh..tp Ky ..cekap betui..dah biasa mcm tulah. Sempat lagi aku amik gambar buah2 yg telah dikumpul di satu tempat. Sempat upload ke fb lagi..
Lebih kurang pukul 7 pagi,telefon ku berbunyi. mak memberitau mengenai pemergian Pak Unggal. Ramai memberitau mak,mereka cuba tel dan sms namun semua tidak berjawab.
Aku sendiri hairan.Telefon on,sempat fb tapi satu mesej n missed call pun tiada.
Mak paksa aku balik ke BP.Adoi..sedangkan persiapan utk ke Subang siap dah.Ky buat keputusan utk ke balik BP tanpa aku tanya.Dia tau instinct ku,sbb aku tak mau susahkan suami ku tp peliknya dia bersedia,...Cuti yg kami mohon utk ke rumah Mok Su ,jadi cuti bagi menghadiri pengkebumian Pak Unggal. tp aku berkira2 tak sempat utk kami sampai ke BP selepas Zohor. I knew I would definitely miss the funeral. Yalah Perak ngan Johor bukan dekat. Macam2 kat fikiran time tu.
Tapi suamiku sungguh cool..Dia sempat call sekolah anak2 utk fetch them, and got permission from the principles.Alhamdulillah.
Sampai BP kul 4 lebih petang.Aku lihat suasana tenang dan tidak nampak sedih.Oklah tu ramai yg dah redha dgn pemergiannya. Tp aku tak suka melihat tu.Ianya seperti tidak menghormati...siap leh tengok final Maharaja Lawak lagi.aku tengok Tok mcm tak suka,tp aku tolong suarakan pun sayup2 aja suara aku yg garang dalam keriuhan dan keasyikan mereka semua tengok ML.Sian Atok.
Power hilang dah...Nak buat macam mana,..aku tak tau..
Esok bergerak ke Subang ,rumah Mok Su lak.tengok dia aja aku peluk dan terharu. Dia lagi sedih,tiada adik beradik dia yg dtg membantu dia kerana semua sudah berkumpul di BP bagi pengkebumian Pak Unggal. Insya Allah ada hikmah di sebalik itu.
Aku lak rasa lega kerana telah memohon maaf kepada seorang makcik yg lama tak connect ngan aku..hahhah..aku btau makcikku 'minta maaf kerana kak long salah ngan Mak m,tak mau kita bermusuh smpi akhir nyawa,tgk ajalah apa yg jadi' Alhamdulillah.aku lega.hasrat aku itu telah disebut ngan suamiku. Yg penting aku leh panjang lebar bual ngan makcikku yg telah ku ignore for few years.
Kita manusia harus memaafkan satu sama lain,WALAU PUN org yg kita minta maaf tu mempunyai byk perkara yg rasa nak bermusuh smpi mati. Tpi selepas Pak Unggal pergi, aku merasakan aku sbg yg muda harus memohon ampun kepadanya. Tak kisahlah apa yg penah dia katakan atas kesilapanku dulu..
Dah memang aku yg salah,...memang marah tp itu semua sudah akhir!

Hari ni,aku di Bukit Mertajam utk buat sales call smpi 9hb Julai. Adakah tarikh itu akan jadi sejarah..Harap tiada perkara buruk berlaku. degil sangat ketua delegasi Bersih..rasa aku mcm nak lempang2 aja dia tu.. Ky lak di Maktab KKB utk kursus dari 4 Julai hingga 22 Julai 2011.
harap2 dpt jumpa sekejap next weekend,,I miss you hubby!

No comments: